Jak na nás působí představa života farmáře na venkově a práce řemeslníka? Romanticky nebo si spíš představíme tvrdou a nekonečnou práci? A daly by se tyto dvě zdánlivě nesourodé esence krásna a hrubosti smísit? Co by vzniklo? Tyto a spousta dalších otázek běžely hlavou žákům ZŠ gen. Zdeňka Škarvady během edukačního programu pod vedením edukátorky Ivany Sikulové.

Prohlídkou výstavy a seznámením se s pojmem „site-specific gallery“ začal další z edukačních programů, které v Galerii Dukla probíhají v rámci výstavy Denní chleba. Žáci se seznámili s jednotlivými uměleckými díly a poznávali, z jakých materiálů jsou vytvořena – dřevo, obklady, pečivo a další. Na vlastní oči viděli různorodost materiálů, ze kterých lze vytvořit umělecké dílo.

Na začátku praktické části edukace žáci vytvořili objekt z chleba, tedy materiálu, který běžně konzumují jako potravinu. Tento úkol přivedl žáky k poznání, že každý materiál či objekt může nést uměleckou hodnotu, pokud ji do výsledné formy dokážeme vtisknout.

Poté se žáci rozdělili do skupin. Každá skupina si zabrala vlastní území, vytvořila své hranice. Žáci si tak zahráli na osadníky, kteří osidlují neznámou zemi. Hranice vytvořili z lepících pásek nebo špagátů, které natáhli mezi kolíky. Těmi se stalo vše, co se okolo vyskytovalo, tedy klacíky, stromy nebo třeba mobiliář. Žáci si tak mimo jiné zažili, jak jim je při vytyčovaní vlastních hranic a zda umí spolupracovat.

V závěru edukačního programu přešli žáci z tvorby prostorové k práci s plochou. Na papír kreslili suchým pastelem farmu, tedy motiv, v jehož duchu se nesl celý edukační program.  

Září - listopad 2024

Lektorka: Ivana Sikulová Křížková
Foto: Ivana Sikulová

Recenze Mgr. Andrey Mičíkové, paní učitelky ze ZŠ gen. Zdeňka Škarvady, k edukačnímu programu výstavy Denní Chleba

„Edukační program Galerie Dukla k aktuální výstavě Denní chleba jsme navštívili koncem září a začátkem října. Umělci Filip Nádvorník i Petr Švolba jsou oba výtvarníci a zároveň řemeslníci (…)

(…) Programu se zúčastnili třídy 4. A, 7. B, 8. A, B, D a žáci 9. B. Žáci se prostřednictvím lektorky Ivany Sikulové seznámili s konceptem výstavy. Výstava je dobře uchopitelná a žáci si vyzkoušeli a zažili výtvarnou výchovu také trochu jinak. Děkujeme lektorce za příjemnou a tvůrčí atmosféru během edukačního programu, který žáky obohatil o nové informace a vtáhl je do vnímání moderního umění. Návštěva galerie a seznámení se s moderním uměním je v rámci RVP a ŠVP školy.“

Zpětná vazba žáků ZŠ gen. Zdeňka Škarvady k edukačnímu programu výstavy Denní chleba

Veronika: „Moc se mi líbilo, že jsme mohli tvořit své pozemky.“
Tereza: „Výstava se mi moc líbila a užila jsem si to.“
Marek: „Líbilo se mi to, že jsme měli jiný druh výuky a líbily se mi v galerii obrazy.“
Aneta: „Na výstavě mě zaujaly obrazy.“
Nikol: „Názor na výstavu mám smíšený, některé věci byly fajn a některé mě neoslovily.“
Nina: „Výstava byla super a moc se mi líbilo, jak jsme vyráběli z chlebu.“
Jakub: „Zaujaly mě objekty v 3D provedení.“
Tadeáš: „Bylo to moc dobré.“
Magdaléna: „Moc se mi líbilo, že jsme byli venku a hýbali se při tvoření.“
Nela: „Bylo to fajn, ale byla mi zima.“
Leticie: „Hodně se mi vše líbilo.“
Metoděj: „Bylo to úžasné.“

Zpětná vazba Mgr. Kláry Agelové, paní učitelky z MŠ Větrná k edukačnímu programuvýstavy Denní chleba

“Nejvíce oceňuji vedení dětí k praktickým dovednostem - zatloukání kolíčků, vytvářeníoplocení k zahrádce nebo děti přimět k tomu, aby pochopily, co obraz znázorňuje,  co znamená,  hledání důležité informace na obraze, co umělec chtěl tím obrazem divákůmsdělit... a to jste dětem všechno vysvětlili.”